|
Kolbotn Tennisklubb er en spesiell tennisklubb – fordi den er drevet nesten utelukkende på dugnad. «Dugnad og lokalt engasjement» er en av seks verdier nedfelt i klubbens strategi, med denne følgeteksten: «Klubben vår drives på dugnad. Gjennom frivillighet og bred deltagelse skaper vi gode rammer for aktivitet og et godt nærmiljø.» For å organisere dugnadsarbeidet er det opprettet en rekke komiteer som gjelder både anlegg, arrangementer og organisasjon. Helt konkret har vi banekomiteen, hallkomiteen, kioskkomiteen, turneringskomiteen og foreldrekomiteen. I noen artikler framover vil vi presentere de ulike komiteene og deres arbeid for klubbens medlemmer. Først ut er banekomiteen – gjengen som har som hovedansvar å holde uteanlegget (grusbaner og klubbhus) i orden - og gjennomføre dugnader for dette. Anlegget ved Ingierkollen huser i dag fire baner og ble satt opp på slutten av 1970 tallet, mens klubbhuset kom opp omtrent samtidig. Både baner og klubbhus har nok hørt en variert samling av banneord opp gjennom årene – og enda flere jubelrop. Som de fleste vet var det på vinterstid en boble over bane 3 og 4, som ble varmet opp av et fyringsanlegg. Det siste «bobleåret» var vinteren 2023/2024, og selv om mange har gode minner fra bobla, var det ingen landesorg da den ble lagt ned for godt etter 37 år. Organisering Overordnet ansvarlig for anlegg i klubben er styreleder Einar Granlien. Under det er det organisert i to komiteer, banekomiteen (m/uteanlegg) og hallkomiteen. Banekomiteen ledes i dag av Paul Misic, med Jan Palm som særlig ansvarlig for klubbhuset. Andre medlemmer i banekomiteen er Tomas Damborg, Gunnar Dahlquist, Dag Kristensen, Ole Løvik, Ingar Undrum, Ingar Pettersen, Sigbjørn Grini, Erling Andersson og Einar Granlien. Denne gjengen legger altså ned svært mange hundre dugnadstimer hvert eneste år til glede for klubbens medlemmer! Men la oss alle huske på at anleggene er vårt felles ansvar i klubben. Så det er viktig at vi alle bidrar så godt vi kan, med nødvendig vanning etter spill, med å plukke opp litt søppel rundt anlegget, med å ikke gå med sko inne i klubbhuset m.m. Slik bevarer vi anlegget sammen til glede for nye generasjoner av tennisspillere! Oppgaver Oppgavene for banekomiteen er selvsagt sterkt knyttet til utesesongen, og ikke minst å få banene i spillbar stand om våren, som krever flere hundre timer. Her er et lite knippe av de viktigste oppgavene:
Høsten 2025 ble det også satt opp nytt gjerde rundt bane 3 og 4, og mellom bane 1 og 2, et prosjekt vi fikk delfinansiert fra Sparebank 1 – stiftelsen. Så i år er uteanlegget i bedre stand enn noen gang, inkludert nytt vanningsanlegg for banene. Høsten 2026 er det planlagt å skifte tak på det gamle fyrhuset, så her trengs det folk til manuelt arbeid. Da skal også det gamle HVAC - anlegget heises ut så det blir en morsom jobb med stor heisekran. Det er også tenkt å male klubbhuset i løpet av året, så det er ikke mangel på oppgaver framover heller. Ønsker du å bidra i banekomiteen? Ta kontakt med Paul Misic på 93453833 eller [email protected] om du kan bidra med smått eller stort på uteanlegget Bilde 1: Slik ser banene ut før vi starter om våren Bilde 2: Etter noen 100 timers jobbing
0 Comments
Leave a Reply. |